Czym jest Meteodozór?

MeteoDozór to serwis o tematyce meteorologicznej dedykowany głównie dla naszego regionu ale i nie tylko.

Dokładny obszar, nad którym się skupiamy to graniczące ze sobą trzy powiaty a dokładnie powiat szamotulski, międzychodzki i czarnkowsko-trzcianecki.

Założycielem i administratorem MeteoDozór jest moja skromna osoba.
MeteoDozór powstałby rzetelnie i bez zbędnej sensacji informować oraz ostrzegać społeczeństwo w naszym regionie przed gwałtownymi i niebezpiecznymi zjawiskami pogodowymi. W serwisie znajdą Państwo również cyklicznie publikowane i opracowywane prognozy pogody na weekend, zdjęcia zjawisk pogodowych z naszego terenu oraz statystyki i porównania. Co miesiąc ukazuje się również meteorologiczne podsumowanie miesiąca, a co kwartał pory roku.

Od jak dawna interesujesz się zjawiskami atmosferycznymi?

Zjawiskami atmosferycznymi interesuje się już ponad 10 lat. Zaczęło się od nieudanych wakacji nad morzem – padało przez prawie tydzień, choć prognozy w mediach zakładały inny scenariusz. Po tej sytuacji postanowiłem, że przyjrzę się bliżej tematyce pogodowej oraz prognostycznej i stopniowo zacząłem zgłębiać wiedzę meteorologiczną od forów tematycznych po książki i kursy meteorologiczne. Największy krok, jaki udało mi się do tej pory wykonać w mojej edukacji związanej z warunkami atmosferycznymi to ukończenie z wynikiem bardzo dobrym kursu meteorologicznego Uniwersytetu Warszawskiego.

Założycielem i głównym prowadzącym MeteoDozór jest moja skromna osoba, w skład zespołu MeteoDozór wchodzi jeszcze kilka osób między innymi statystyk danych meteorologicznych Robert Kurowski oraz Tomasz Zaraś odpowiedzialny za opis zjawisk, które występują znacznie wyżej niż troposferze gdzie kształtują się warunki pogodowe, Tomasz jest naszym specem od astronomii. Doraźnie przy konsultacjach mogę liczyć też na pomoc grupy Szamotulskich Łowców Burz, w której od ponad 5 lat jestem również członkiem.

Czy system ostrzegania jest płatny?

Ideą naszego systemu ostrzegania jest by służył on jak największej liczbie społeczeństwa w naszym regionie tym sam rejestracja, jak i otrzymywanie treści jest całkowicie bezpłatne.

Czy można ze 100% pewnością przewidzieć burze?

Burza jest zjawiskiem głównie lokalnym tym samym prognozowanie warunków konwekcyjnych jest dość trudne i wymaga odpowiedniej wiedzy.

Określenie dokładnej trajektorii na poziomie prognozy jest niemożliwe. Prognoza konwekcyjna opracowywania jest w promieniu około 60 km, więc to że u kogoś nie ma burzy nie znaczy, że nie występuje ona 25 km od miejsca naszego pobytu.

Jakie porady dałbyś osobą znajdującym się podczas burzy w terenie zabudowanym, a jakie osobom znajdującym się w szczerym polu.

Teren zabudowany to głównie budynki, w których możemy w czasie burzy bezpiecznie schronić się przed piorunami, ale też i gwałtownym uderzeniem wiatru czy nawalnym deszczem. Jednak w obszarze zwartej zabudowy często spotykamy drzewa, wielkie bilbordy reklamowe oraz liczne słupy napowietrznej linii energetycznej. Oczywiście pod drzewami z racji na wzmożone prawdopodobieństwo uderzenia w nie lub bezpośrednio w nas pioruna się nie chronimy. Gwałtowne uderzenie wiatru, który bardzo często towarzyszy burzy (linia szkwału lub silny prąd występujący) może z powodzeniem uszkodzić lub porwać wyżej wymienione rzeczy dlatego nie chrońmy się przed burzą w ich okolicy oraz nie parkujmy pod nimi pokładów.

Odpowiadając na Twoje pytanie o zasady bezpieczeństwa w szczerym polu lub na otwartej przestrzeni np. dużej łące lub jeziorze muszę z pewnością stwierdzić, że są to miejsca które w czasie burzy są jednymi z najbardziej niebezpiecznych miejsc. Jeśli burza zaskoczy nas na otwartej przestrzeni to pierwszym i najbardziej bezpiecznym schronieniem będzie dla nas nasz pojazd np. samochód zapakowany w okolicy jeziora lub kabina maszyny rolniczej w czasie prac polowych. W czasie kąpieli lub podczas uprawiania sportów wodnych apeluje, by niezwłocznie opuścić wodę, wydostać się na brzeg i przeczekać burze w bezpiecznym miejscu lub pozycji – o niej za chwilę. Jeśli piorun uderzy w masz pojazd to jego karoseria zadziałała jak klatka Faradaja i odprowadzi wyładowanie do ziemi. Pamiętajmy że kabina pojazdu musi być szczelnie zamknięta (podniesione szyby zamknięte drzwi) a pasażerowie nie mogą dotykać metalowych elementów. Znacznie gorzej jeśli na otwartej przestrzeni nie mamy do możliwości schronić się w pojeździe lub w pobliskim budynku. Wtedy najbezpieczniej pozostaje nam przeczekać burze przyjmując bezpieczną pozycje: kucnij, zbliżając stopy maksymalnie do siebie obejmując rękami kolana. Nigdy nie kładź się na ziemi, odłóż na bok rower, jeśli masz możliwość szukaj schronienia pomiędzy skałami lub w naturalnych zagłębieniach terenu (np. w wąwozie). Jeśli jesteś w grupie, rozproszcie się.

Plany na przyszłość związane z MD?

Chce dążyć do dalszego rozwoju MeteoDozoru i docelowo poświęcić czas na działania mające na celu rozszerzenie przekazu informacji, ostrzeżeń oraz usług meteorologicznych dla społeczeństwa w naszym regionie. Poświęcenie się częstemu monitorowaniu warunków pogodowych, pisanie prognoz i ostrzeżeń wymaga sporo czasu i nakładu pracy. Mając rodzinę i prace na etacie ciężko jest to często wszystko pogodzić. Dlatego szukam rozwiązania, by móc dalej dbać o właściwy przepływ informacji oraz poprawę bezpieczeństwa społeczeństwa w naszym regionie, związanego z wystąpieniem niebezpiecznych i gwałtownych zjawisk pogodowych.

Wywiadu udzielił główny analityk i założyciel Meteo Dozór
Hubert Sierszulski